پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 215503
چهارمحال و بختياري رتبه نخست کمبود مصرف ميوه و سبزيجات را دارد
تاریخ انتشار : 1395/04/26 09:01:23
نمایش : 962
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد گفت:چهارمحال و بختياري رتبه نخست کمبود مصرف ميوه و سبزيجات در کشور را دارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، براساس اعلام فائو، سرانه مصرف ساليانه ميوه و سبزي در ايران 30 و در جهان 120 کيلوگرم است، که ايرانيان يک چهارم جهانيان ميوه و سبزي مصرف مي کنند و اين رتبه در چهارمحال و بختياري در پايين ترين سطح قرار دارد.

 روز شنبه ايرنا به نقل از روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد،عبدالمجيد فدائي در جلسه کارگروه کميته ماده 37قانون برنامه پنجم توسعه افزود: استان چهارمحال وبختياري جايگاه نخست کمبود مصرف سبزيجات و ميوه ها را سطح کشور دارد و اين امر يکي از مشکلات تغذيه اي استان است.

رئيس مرکز بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد افزود: هم اکنون نيمي از جمعيت استان چهارمحال وبختياري به چاقي و اضافه وزن مبتلا هستند.

فدائي گفت: بررسي ها نشان مي دهد در 16 سال گذشته مصرف چيپس، پفک و سس در سبد غذايي خانوارها چهار برابر شده است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد افزود: قند، نمک و چربي ها از جمله کالاهاي آسيب رسان به سلامت هستند که مصرف اين مواد در کشور ايران بيش از حد مجاز و ميانگين مصرف در ساير کشورها است.

به گفته وي، هم اکنون ميزان مصرف روزانه قند هر فرد 66گرم مي باشد، که حد مجاز مصرف 40 گرم و ميزان مصرف استاندارد نمک کمتر از5گرم در روز است که هر ايراني به طور متوسط روزانه 10 تا 12 گرم نمک مصرف مي کند.

فدائي، مصرف بيش از حد چربي ها را از ديگر معضلات تغذيه اي ايرانيان عنوان کرد وافزود: در حال حاضر ميزان مصرف روزانه چربي 86گرم است که بايد تا کمتر از 35 گرم کاهش پيدا کند.

به گفته وي،ميانگين مصرف دخانيات در چهارمحال وبختياري 13 درصد است و هم اکنون ميانگين مصرف و استعمال مواد مخدر در استان دو درصد از ميانگين کشوري بالاتر است.
وي گفت:بيشترين ميزان بيماريهاي در استان مربوط به بيماري هاي غيرواگيردار وعوامل خطر از جمله چاقي، و اضافه وزن و مصرف دخانيات و آلودگي هوا است.

کارشناس بيماريهاي قلب ، عروق، غدد و متابوليک نيز گفت: بيش از 15درصد گروه سني 15 تا64سال يعني افراد فعال استان مبتلا به چاقي و 30 درصد آنان داراي اضافه وزن هستند.

محمد شجاعي افزود: چاقي و اضافه وزن به عنوان يک معضل بزرگ جهاني مطرح است که حل آن نيازمند عزم همگاني است.

در جلسه کارگروه کميته ماده 37در زمينه فهرست کالاهاي آسيب رسانه به سلامت طبق بند الف ماده 37قانون برنامه پنجم توسعه بيان و نظات و پيشنهادات اعضاي کارگروه در زمينه نحوه کاهش تبليغات اين کالاها مطرح شد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html